CHINUA ACHEBE (1930 – 2013)

African Update – 06/04/13

Byl tady spisovatel, který se jmenoval Chinua Achebe, v jehož společnosti byly zbořeny zdi vězení.

Nelson Mandela

Výrok Nelsona Mandely vhodně zachycuje kvality Chinuy Achebe jako spisovatele. Můžeme jen dodat, že:

Když žil  Achebe věděl,

Silný a kopající  Jak napsat svůj příběh

Chinua psal dobře    Ale nyní už Chinua Achebe nežije

Množství citátů z jeho psaní je zahrnuto v tomto příspěvku bez toho, aby sledovaly nějakou přesnou strukturu nebo respektovaly koherenci se zbytkem textu.

Chinua Achebe zemřel 21.3. 2013 ve věku 82 let. Což není špatný věk na to, aby následoval své prapředky, ale jeho smrt pro Afriku představuje ránu, a stejně tak pro svět, jenž se zajímal o pravé africké myšlenky a jejich proměny, zejména ve světle kolonialismu a po něm.

Když je pán doma, koza nerodí na provaze.

Zájem Chinuy Achebe o psaní sahá až do doby jeho studií na střední škole. Jakmile zjistil, co je schopen udělat s perem a papírem, zužitkoval tuto schopnost a stal se jednou z největších hvězd afrického literárního pole, a stal se jak spisovatelem, kritikem, tak i vypravěčem příběhů.

Arogantní hlupák, který sedí před příběhem, jako by to byla mísa fufu, kterou před něho postavila jeho žena, rozumí světu jen málo. Příběh ho sroluje do míče, ponoří do polévky a sní.

Nehnal se za iluzí moderních románů, nesnažil se o mnohomluvnost charakteristickou pro mnohé literární interpretace, ale postaral se o to, aby bylo jeho psaní zaměřené na ideologii a filosofii africké kultury a tradice předávané generacemi prostřednictvím příběhů a přísloví.

Pokud ještěrka ze statku zanedbává to, pro co byla jako druh stvořená, mohou si ji splést s ještěrkou z pole.

Achebe věřil, že pravá nezávislost Afriky byla neodmyslitelným právem Afriky, nezávisle na tom, zda se ostatní rozhodnou Afriku vidět jako zaostalou nebo ne. Achebe byl také silným stoupencem ukončení let plných hanby a ponížení, které Afričané vytrpěli z rukou Evropanů. Ačkoliv se nevyhnul kontroverzi, nikdy nebyl fanatikem. Podle něho jedinou spravedlností bylo, že Afričané budou řídit jen svůj vlastní osud, a tváří v tvář vnějšímu zásahu bylo jedině správné, že Afričané budou bojovat za své vlastní věci.

Proč by měl muž, který má mezi nohama penis, být odvátý pryč ze svého domu a své vesnice?

Muž, který zpronevěří své město, svou svatyni, který se s rozhodností otočí od rohožky v divočině, na níž leží jeho matka, která nemůže znova vstát, nebo manželka, nebo dítě, musí ve svých očích nést smrt.

Chinua Achebe se rozhodl použít literaturu jako zbraň v boji, o němž věřil, že by měl být bojem za práva a spravedlivé věci. Zvolil, jak mnoho jeho děl dokládá, vyprávět příběh Afričanů ve světle střetu s kolonialismem z afrického úhlu pohledu. Navzdory svému afrocentrismu a vášnivému boji proti rasismu a imperiální aroganci, byl trpělivý vůči těm, kteří byli zjevně ignorantní a plní předsudků vůči africkému způsobu života. Ani se nevyhýbal oslavování hrdinství a pošetilosti hrdinů svých příběhů, které představují africkou společnost. „Nechejte sokola, aby se posadil a nechejte orla, aby se posadil,“ říkal, když rozpoznal jedinečnost a výjimečnost každé bytosti, výjimečnost, kterou je možné podpořit a pečovat o ni jen v prostředí plném pravé spravedlnosti.

Když se jazyk a ústa hádají, musí se s tím trvale smířit, protože musí zůstat ve stejné hlavě.

Achebe neviděl v afrických národech jen nějaké splácané bytí, které je přinucené existovat jako jednotka - v realitě falešný stát bez trvalých mechanismů, které by jej držely pospolu - ale jako jednotku složenou z mnoha spojitých aspektů minulosti a současnosti, pod vlivem interakce koloniální okupace, africké a evropské kultury.

Muž nesmí spolknout svůj kašel, protože se bojí, aby nerušil ostatní.

V domácnosti významného muže musí být lidé, kteří následují roztodivné cesty. Jakoukoliv hudbu hraješ na svůj buben, vždy se najde někdo, kdo bude tancovat.

Tvrdil, že poznání těchto spojitých aspektů vytváří literaturu, která je vyjádřením tohoto poznání. Tato literatura nezotročuje ani Afričany, ani Evropany, ale osvobozuje je pravdou na rozdíl od krutého násilí použitého na africkém kontinentu, aby jej potlačilo, a osvobozuje je pravdou na rozdíl od iracionálního vnímání Afriky, pověr a předsudků.

Muž znalý tradice a zcestovalý nebloudí jako slepice hledající místo, kam by snesla vejce.

V dospělosti pracoval v mnohých rolích ve své domovině – Nigérii (v rozhlasových a televizních vysílacích stanicích, na Nigerijské univesitě, a tak dále). V zahraničí například působil na Massachussettské universitě, v New Yorku na Bard College, na Harvardu a Brownově universitě.

Pokud se tvůj bratr chce vydat na cestu za velkou řeku, aby hledal živobytí, nežádej ho, aby seděl doma s lenochy a škrábal je v zadku a očuchával si prst.

Byl také zakládajícím redaktorem známé edice „African Writers“, která vydávala jednu z nejlepších sbírek africké literatury psanou Afričany pro čtenáře z celého světa.

Dokud  muž bude bojovat s tím, kdo překračuje jeho hospodářství, ostatní nepřestanou.

Lidé si ho budou více pamatovat díky jeho románům (Things Fall Apart, No Longer at Ease, Arrow of God, Man of the People, Anthills of the Savanna) (pozn. překladatele – v češtině vyšlo: Svět se rozpadá, Muž z lidu, Už nikdy klid), básnickým sbírkám (Beware Soul Brother) a krátkým příběhům (Girls at War and Other Stories) a mnohým esejům.

Možná proto, že cítil, že se jeho život chýlí ke konci, vydal Chinua Achebe své poslední velké dílo v minulém roce (There was a Country: A personal History of Biafra), v němž znovu vypráví a potvrzuje své ideály, pro které žil jako mladý muž.

Starcův proud moči nemůže nikdy jako dříve narazit do kmene stromu stojícího opodál silnice, ale dopadá k jeho nohám jako moč ženy, ale na oplátku oko jeho mysli získalo křídla, aby letělo za hranice povědomého pohledu na statek.

Chinua Achebe byl, ale teď už není.

Nejbližší akce AIC
Momentálně se žádné akce nechystají.
Kniha měsíce

Xoliswa Ndoyiya: Ukutya Kwasekhaya

Xoliswa Ndoyiya: Ukutya KwasekhayaTastes from Nelson Mandela’s kitchen

Kniha s oblíbenými recepty osobního kuchaře Nelsona Mandely představuje pokrmy, které byly servírovány politikům, celebritám a dalším osobnostem, jež Mandela hostil během posledních 20 let. Např. dršťkovou polévku, farmářské kuře, krevety na kari a řadu dalších delikates. Chutné, výživné a zdravé čtení!Více

Nové tituly

Nové tituly ve fondu knihovny, prosinec 2016

Knihovna

Naše knihovna opatřila v tomto roce celou řadu zajímavých knižních titulů. Zde přinášíme přehled těch, které jsme obdrželi na konci roku.

  • Blood Brothers: The Fatal Friendship Between Muhammad Ali and Malcolm X by Randy Roberts and Johnny Smith
  • Fashion Cities Africa by Hannah Azieb Pool
  • Frantz Fanon: Toward a Revolutionary Humanismby Christopher Lee
  • Americanah by Chimamanda Ngozi Adichie
  • Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty by Robinson, James A., Acemoglu, Daron
  • Shakespeare in Swahililand: Adventures With the Ever-Living Poet by Edward Wilson-Lee
  • A History of Modern Africa: 1800 to the Present by Richard J. Reid
  • Authentically African: Arts and the Transnational Politics of Congolese Culture by Sarah Van Beurden
  • Children in Slavery through the Ages by by Gwyn CampbellSuzanne MiersJoseph C. Miller
  • Global Health in Africa: Historical Perspectives on Disease Control by Tamara Giles-Vernick
  • Rumba on the River: A History of the Popular Music of the Two Congos by Gary  Stewart
  • Women and Slavery, Vol. 1: Africa, the Indian Ocean World, and the Medieval North Atlantic by Gwyn Campbell
  • Women and Slavery, Vol. 2: The Modern Atlantic by Gwyn Campbell
  • Cahier d'un Retour Au Pays Natal by Aimé Cesaire
  • Healing Traditions: African Medicine, Cultural Exchange and Competition in South Africa, 1820-1948 by Karen Elizabeth  Flint
  • Global Education Policy and International Development: New Agendas, Issues and Policies by Antoni Verger
  • Black Skin, White Coats: Nigerian Psychiatrists, Decolonization, and the Globalization of Psychiatry by Matthew M. Heaton
   

Africké informační centrum

Ječná 2, 120 00 Praha 2

Otevírací doba

Úterý, Čtvrtek: 14 – 18

Humanitas Afrika, občanské sdružení

Podporují nás:

Pokladní systémy

Hl. m. Praha Česká rozvojová agentura

Fair Trade Logo

AIC je prodejním místem
produktů fairtrade

Naši partneři:

  • Afro.cz